WAT IS HET EFFECT VAN VOEDING OP JE HORMONEN?

Voeding heeft veel invloed op de aanmaak en afbraak van hormonen. De hoeveelheid van het hormoon progesteron neemt bijvoorbeeld af tijdens de overgang. Het blijft van belang dat je lichaam voldoende grondstof heeft om dit hormoon nog zoveel mogelijk te kunnen aanmaken. De grondstof voor progesteron is cholesterol en wordt voornamelijk in de lever aangemaakt. Maar het is ook mogelijk om cholesterol binnen te krijgen door “goede” vetten te eten, te weten omega-3 en omega-9 vetten. Deze vetten toevoegen aan je eten, heeft invloed op het beperken van de afname van progesteron.

Veel overgangsklachten worden veroorzaakt door een slechte afbraak van oestrogenen door de lever. Om afbraak te bevorderen, heeft de lever chlorofyl nodig. Een aantal koolsoorten zoals boerenkool, broccoli en broccolikiemen bevat chlorofyl. Het eten van deze koolsoorten bevordert daarmee de afbraak van oestrogenen door de lever.

Een ander niet te onderschatten invloed op de oestrogeenhuishouding is de toepassing van chemische (oestrogeenachtige) stoffen in bijvoorbeeld make-up, plastics en pesticiden. Deze stoffen, ook wel xeno-oestrogenen genoemd, kunnen de werking van de lichaamseigen hormonen sterk beinvloeden.

Een kwart van de vrouwen krijgt na de menopauze overmatige botontkalking. De oorzaak hiervan is een tekort aan oestrogeen en progesteron. Artsen schrijven vaak extra calcium voor in plaats van te kijken naar de levensstijl. Een te hoge dosering calcium kan ook nog eens schadelijk zijn, omdat het risico bestaat dat dit niet wordt opgeslagen in de botten, maar bijdraagt aan aderverkalking en hart- en vaatziekten. Gelukkig kan je er zelf invloed op hebben door o.a. voeding te eten met voldoende bouwstoffen, eiwitten en vitamines. Vitamine K2 is bijvoorbeeld nodig om calcium op te kunnen nemen in de botten.

 

voeding

 

WAT IS HET EFFECT VAN BEWEGING EN TRAINING OPJE HORMONEN?

Bewegen is het allerbelangrijkste bij botontkalking: de botten komen onder spanning te staan waardoor het lichaam als reactie botaanmaak stimuleert.

Na een intensieve (kracht)training zullen spieren worden opgebouwd en vetten worden verbrand. De hormonen die dit proces stimuleren zijn testosteron en groeihormonen. Dit zijn ook de hormonen waarvan vrouwen vaak een tekort hebben in de overgang. Groeihormoon zorgt bijvoorbeeld voor vetverbranding en energie. Het is belangrijk om te weten dat spieren niet tijdens een training groeien, maar juist er na. Tijdens de training worden spiervezels afgebroken, die in 24 tot 48 uur na de training worden gerepareerd. In deze fase worden altijd iets meer vezels opgebouwd dan er waren afgebroken en zo is er sprake van spiergroei.

 

beweging

 

WAT IS HET EFFECT VAN ONTSPANNING OP JE HORMONEN?

Cortisol is het hormoon dat in het lichaam wordt aangemaakt als er stress is. Af en toe wat stress is niet erg, maar een langdurige overdosis cortisol verstoort veel processen in het lichaam, waaronder het zelfgenezend vermogen. Minder stress leidt tot een verminderde kans op een hormonale disbalans. Omdat we de stress knop niet zomaar aan of uit kunnen zetten, is het belangrijk om te weten wat de oorzaak van stress is. Stress ontstaat niet alleen door een druk leven en ingrijpende levensveranderingen, maar vaak ook door (onbewuste) stressvolle associaties vanuit het geheugen. Ook al zijn deze associaties onbewust, toch lijkt het voor het bodymind systeem wel gelijk actueel en produceert het stress.

Voldoende slaap – gemiddeld 7 tot 9 uur per nacht – is essentieel om stress te beperken.

Wetenschappers hebben ontdekt dat al na twaalf weken yogabeoefening een groep mensen minder last van stress had, dan de controle groep die geen yoga deed. Ook verbeterde het immuunsysteem. Het aantal antioxidanten in het lichaam – die het lichaam beschermen tegen gifstoffen- ging omhoog. (Journal of Alternative Complimentary Medicine, september 2015)

 

WAT DOEN BIJNIEREN IN DE MENOPAUZE?

De bijnierhormonen krijgen bij vrouwen in de overgang een belangrijke taak: namelijk het produceren van de hormonen oestrogeen en progesteron die steeds minder of niet meer worden aangemaakt in de eierstokken. Ook maken de bijnieren testosteron aan, wat zorgt voor daadkracht en doorzettingsvermogen. Veel vrouwen komen in de overgang met “vermoeide” bijnieren, doordat stress de bijnieren heeft uitgeput. Het stresshormoon cortisol wordt namelijk ook in de bijnieren gemaakt en als je veel stress hebt, dan moeten de bijnieren overuren draaien. Stressbeperking en voldoende ontspanning zijn dus erg belangrijk om je bijnieren gezond te houden.

 

ontspanning